Novel voert collaboratieve campagne voor Opera Forward Festival

Van 15 t/m 25 maart presenteert De Nationale Opera de eerste editie van het Opera Forward Festival. Met een breed programma aan opera’s, talkshows, exposities en performances richt dit festival zich op een nieuw publiek van cultuurliefhebbers. Om deze doelgroep te bereiken heeft De Nationale Opera het Amsterdamse Novel Creative Consultancy ingeschakeld voor merk- en programmastrategie en een ‘collaboratieve’ campagne.

Jongvolwassenen verleiden voor opera

Met Opera Forward Festival, een initiatief van directeur Pierre Audi, viert De Nationale Opera (DNO) haar 50-jarig bestaan en blikt het operagezelschap vooruit op de toekomst van opera. Daarom richt Opera Forward Festival zich ook nadrukkelijk op nieuwe en jonge bezoekers. Na het winnen van een pitch in voorjaar 2015 ging Novel Creative Consultancy (Novel) in samenwerking met DNO aan de slag met het ontwikkelen van een vernieuwende merk- en campagnestrategie. Hierbij is ingezet op het met inhoud en een markante identiteit verleiden van de doelgroep van grootstedelijke jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. Het resultaat is een campagne die behalve crossmediaal, vooral ook collaboratief is. Kern van de campagnestrategie van Novel was namelijk het leggen van verbindingen met voor de doelgroep relevante partners, om gezamenlijk door de media-barrière heen te breken.

198377 off vrouw screen 91a53d original 1457974081

Communicatie via partners, magazine, influencers, PR en outdoor

In het kader van deze collaboratieve campagne zijn er partners als Foam, The Rest is Noise en Fiber betrokken die met speciale programma’s hun eigen jongvolwassen achterban mobiliseren voor Opera Forward Festival. Daarnaast is er een online festivalmagazine gelanceerd waarop het relatief complexe onderwerp opera voor en door de doelgroep als relevant wordt gepresenteerd in redactionele content. Deze content vormt ook de basis voor de social media-strategie van het festival. Verder is er met een serie events voorafgaand aan het festival een netwerk van jonge influencers en ambassadeurs ontwikkeld. PR is een integraal onderdeel van de campagne, waarbij DNO en Novel nauw hebben samengewerkt voor maximaal media-bereik, naast partnerships met partijen als WeTransfer, 22tracks en We Are Public. Tot slot is er een opvallende outdoorcampagne opgeleverd op basis van de nieuwe merkidentiteit van Opera Forward Festival waarbij Novel als creative director heeft samengewerkt met ontwerpbureau Lesley Moore, fotografenduo Petrovsky & Ramone en videokunstenaar Florian Mauersberger.

198441 off%20beeld%202 207995 large 1458041405
198440 off%20beeld%201 eedd06 large 1458041396