Groot watergevecht vraagt aandacht voor waterverbruik kledingindustrie

Op 23 augustus organiseerden OneWorld en Wet & Wild Waterfight een groot watergevecht in het Amsterdamse Vondelpark. Met deze ludieke actie vroegen ze aandacht voor het waterverbruik van de internationale kledingindustrie. Tijdens het evenement op de warme zondag kwamen honderden mensen bijeen om elkaar te lijf te gaan met waterpistolen en emmers met water.

Het doel van het watergevecht was om zo veel mogelijk mensen bewust te maken van het feit dat de kledingindustrie veel water opslokt in landen in Afrika en Azië waar het water al schaars is. OneWorld roept het publiek op om mee te doen aan de Sta Droog! challenge: Koop een maand geen nieuwe kleding en bespaar daar lettelijk bakken met water mee. Er hebben zich al 2.835 mensen ingeschreven voor de Sta Droog! Challenge. Daarmee wordt ongeveer 33 miljoen liter water bespaard. Voor het watergevecht werd vijverwater gebruikt, zodat het water weer terug de grond en vijver kon stromen.