Grootste watergevecht van Nederland vraagt aandacht voor waterverbruik kledingindustrie

Op zondag 23 augustus organiseren OneWorld en Wet & Wild Water Fight in het Amsterdamse Vondelpark het grootste watergevecht van Nederland. Met deze ludieke actie vragen zij aandacht voor het enorme waterverbruik in de internationale kledingindustrie. Het watergevecht is de aftrap van de Sta Droog! Challenge, waarbij iedereen wordt opgeroepen om een maand lang geen nieuwe kleding te kopen.

2.700 liter water in één T-shirt
Heeft het zin om een maand droog te staan en geen kleding te kopen? Het antwoord is ja. 'Je kledingkast zit vol water uit Afrika en Azië,' aldus Kim Sauter, programmamaker bij OneWorld, een platform voor mondiale denkers en groene doeners. Voor de productie van een T-shirt is ongeveer 2.700 liter water nodig. In productielanden in Azië en Afrika is schoon, zoet water echter een schaars goed. Vooral fast fashion maakt de kledingindustrie zo waterverslindend. Elke maand lonken weer nieuwe collecties tegen dumpprijzen waardoor consumenten kleren als wegwerpproducten behandelen. Sauter: 'Nederlanders kopen gemiddeld 2 tot 3 nieuwe kledingstukken per maand., dat is per persoon ongeveer 244 douchebeurten aan water. Hier iets minder kleding kopen bespaart veel water in landen waar het gebrek aan schoon drinkwater iedere dag levens kost. Daarom roepen we iedereen op om mee te doen.'

Watergevecht belicht serieus thema op speelse manier
Initiatiefnemer Bram Verleur (21) van Wet & Wild Waterfight: 'Op Facebook hebben we veel positieve reacties op het watergevecht ontvangen, binnen no-time hadden we meer dan duizend aanmeldingen! Door het watergevecht te verbinden aan de Sta Droog! Challenge van OneWorld kunnen we Nederland op een speelse manier laten zien dat kleren kleddernat zijn.' Voor wie betwijfelt of een watergevecht geschikt is om waterverbruik aan de kaak te stellen: Nederland is een waterrijk land en het echte probleem zit in indirect waterverbruik, zoals het water voor kledingproductie. Daarnaast wordt voor het watergevecht vijverwater gebruikt, dit kan zo terug de grond en vijver in stromen.

OneWorld x Wet & Wild Waterfight
Zondag 23 augustus
15.00 - 16.00 uur
Vondelpark, Amsterdam. Bij de grote vijver met fontein.

www.stadroog.nl

De Sta Droog! Challenge loopt van 23 augustus tot eind september

“Nederlanders kopen gemiddeld 2 tot 3 nieuwe kledingstukken per maand., dat is per persoon ongeveer 244 douchebeurten aan water. Hier iets minder kleding kopen bespaart veel water in landen waar het gebrek aan schoon drinkwater iedere dag levens kost.„ Kim Sauter, programmamaker bij OneWorld
“Door het watergevecht te verbinden aan de Sta Droog! Challenge van OneWorld kunnen we Nederland op een speelse manier laten zien dat kleren kleddernat zijn.„ Bram Verleur, initiatiefnemer van Wet & Wild Waterfight