Stadsschouwburg Amsterdam opent eerste pop-up park van Amsterdam

Het Ajaxterras van Stadsschouwburg Amsterdam is hele zomer ‘Zomertuin’

SSBA Salon, het jongerenmerk van Stadsschouwburg Amsterdam, heeft op donderdag 9 juli het eerste pop-up park van Amsterdam geopend. In samenwerking met café-restaurant Stanislavski is het beroemde Ajaxterras aan het Leidseplein getransformeerd tot een stadspark: 'Zomertuin'. De hele zomer lang is het park zeven dagen per week open. Op donderdag, vrijdag en zaterdag zorgt SSBA Salon voor muzikaal en cultureel vertier, van poëzie en yogales tot openlucht bioscoop en dj's.

Het Amsterdams alternatief van High Line in New York
"We zijn Zomertuin gestart omdat deze prachtige plek midden in de stad normaal gesproken niet toegankelijk is voor het publiek. Met dit pop-up park willen we het op een speelse manier ontsluiten voor de bewoners en bezoekers van Amsterdam. We hebben ons laten inspireren door projecten als de High Line in New York, waarbij een bovengrondse metrolijn is getransformeerd tot een park dat zich dwars door de stad slingert. Zomertuin is het bescheiden Amsterdamse alternatief," zegt Maarten Bul, een van de initiatiefnemers en zakelijk leider van SSBA Salon en partner bij Novel Creative Consultancy.

Plek voor de goede dingen van het leven
Het Ajaxterras, dat uitkijkt op het Leidseplein, is volledig veranderd in een groene tuin met gras en planten. Er is ook een bierkaart met fingerfood. Bezoekers kunnen in de Zomertuin genieten van alle goede dingen van het leven. "Zomertuin is een bijzondere plek waar mensen op het gras kunnen genieten van de zon en een geweldig uitzicht op het Leidseplein. Een warme plek om je zomerse dag borrelend te eindigen of de nacht te beginnen," aldus mede-initiatiefnemer Gabriël Ercicia, oprichter van TAFKA Creative Concepting, die verantwoordelijk is voor de programmering van Zomertuin. "Van donderdag tot en met zaterdag presenteren we speciale programma's. Denk daarbij aan het eindfeest van dansfestival Julidans of een openluchtbioscoop. Mensen mogen ook zelf ideeën aandragen, zoals yogales in de buitenlucht."

“We zijn Zomertuin gestart omdat deze prachtige plek midden in de stad normaal gesproken niet toegankelijk is voor het publiek. Met dit pop-up park willen we het op een speelse manier ontsluiten voor de bewoners en bezoekers van Amsterdam.„ Maarten Bul, zakelijk leider SSBA Salon en partner Novel Creative Consultancy

Zomertuin
Stadsschouwburg Amsterdam, Leidseplein 26
Openingstijden: ma-zo 10u - 01u
Bar open en programmering: do, vrij, zat van 18u – 01u
www.zomertuin-amsterdam.nl

Zomertuin is een initiatief van SSBA Salon en wordt mede mogelijk gemaakt door de Stadsschouwburg Amsterdam, caf
é-restaurant Stanislavski, Coca-Cola, Brand, Soekis, TAFKA Creative Concepting en Novel Creative Consultancy.