Oedipus opent brouwerij in Amsterdam Noord

Eigen productiefaciliteit gaat elke twee weken nieuw biertje uitbrengen

De nieuwe brouwerij van biermerk Oedipus opent officieel op vrijdag 19 juni op het voormalige Stork-terrein in Amsterdam-Noord. De brouwerij fungeert naast productiefaciliteit ook als proeflokaal, op vrijdag en zaterdag kan het publiek er terecht voor borrels, proeverijen en andere evenementen. Bij de feestelijke opening wordt ook Rhubarb Ria gepresenteerd, het eerste op de nieuwe locatie gebrouwen bier en een ode aan de moeder van Rick Nelson (29), een van de oprichters van Oedipus.

'De opening van de brouwerij is een logische stap in de groei van ons merk. Er is steeds meer vraag naar ons bier en mensen willen blijvend verrast worden. Zelf willen we met creativiteit de kwaliteit van ons bier steeds beter maken. In de nieuwe brouwerij kunnen we deze uitdaging aan door te experimenteren met nieuwe smaken en technieken. Dit zorgt elke twee weken voor een nieuw biertje dat te drinken is in ons proeflokaal, stuk voor stuk met een eigen smaak en identiteit,' zegt Sander Nederveen (32), brouwmeester en mede-oprichter Oedipus Brewing.

Oedipus Brewing is opgericht door vier vrienden: Alex Mager, Paul Brouwer Sander Nederveen en Rick Nelson. Zij zijn drie en een half jaar geleden begonnen met het brouwen van hun speciale bieren in een klein appartement in de Amsterdamse binnenstad. Sindsdien is Oedipus enorm gegroeid, niet alleen in volume; de productie lag in januari 2014 op 2.000 liter, in januari 2015 lag dat al op 14.000 liter, maar ook in personeel. In november kwam er een vijfde partner bij, Tristan Spits, die de vrienden helpt met de algemene bedrijfsvoering. Daarnaast is er extra personeel aangetrokken voor in de bar, distributie en administratie, dit brengt het totale personeelsbestand naar 10, een ruime verdubbeling. Het bier is ook op steeds meer plekken te verkrijgen. Waar het eerst alleen werd verkocht in slijterijen en horeca, liggen sinds maart ook 2 bieren van Oedipus in de schappen van supermarktketen Albert Heijn en HEMA.

Behalve aan de brouwerij en het proeflokaal biedt het Oedipus-pand ruimte aan kunstenaars om te werken en te exposeren. Deze kunstenaars hoeven hier geen huur voor te betalen, maar maken in ruil voor het gebruik een ontwerp voor een fles of ander artwork van Oedipus. Aan het eind van dit 'artist in residence'-programma volgt er een expositie van het in de brouwerij gemaakte werk.

'De brouwerij is een plek waar bier wordt gebrouwen én waar ideeën worden gemaakt en uitgevoerd. Het is voor ons belangrijk om een ontmoetingsplek te zijn waar mensen met nieuwe smaken op het gebied van cultuur, muziek en ideeën in aanraking komen. Smaak dus in de breedste zin van het woord, waar bier onderdeel is van de totaalbeleving,' aldus Rick Nelson, creative director en mede-oprichter Oedipus Brewing.

De opening van de brouwerij is een logische stap in de groei van ons merk. Er is steeds meer vraag naar ons bier en mensen willen blijvend verrast worden. Zelf willen we met creativiteit de kwaliteit van ons bier steeds beter maken. In de nieuwe brouwerij kunnen we deze uitdaging aan door te experimenteren met nieuwe smaken en technieken. Dit zorgt elke twee weken voor een nieuw biertje dat te drinken is in ons proeflokaal, stuk voor stuk met een eigen smaak en identiteit.

Sander Nederveen, brouwmeester en mede-oprichter Oedipus Brewing

De brouwerij is een plek waar bier wordt gebrouwen én waar ideeën worden gemaakt en uitgevoerd. Het is voor ons belangrijk om een ontmoetingsplek te zijn waar mensen met nieuwe smaken op het gebied van cultuur, muziek en ideeën in aanraking komen. Smaak dus in de breedste zin van het woord, waar bier onderdeel is van de totaalbeleving.

Rick Nelson, creative director en mede-oprichter Oedipus Brewing

Feestelijke opening Oedipus Brewing